За смяна ли е акумулаторът?
Този въпрос обикновено възниква при някоя от следните ситуации:
- не можем да запалим автомобила
- автомобила пали, но стартера започва да върти мудно
- свети индикация за акумулатор на таблото на автомобила
Всяко от изброените обстоятелства би могло да е индикация, че наистина акумулатора е за смяна, но също така всяко едно от тези събития, може да е свързано с друг проблем и акумулатора да е в изправност.
Нека да започнем с отказа на автомобила да запали. Тук отново има две хипотези. В първата чуваме как стартера върти продължително без да спира или да забавя, но автомобила не запалва. Това означава че акумулатора е в изправност и в автомобила има достатъчно ток. Тогава би следвало да се търси причина другаде (недостиг на гориво, свещи, кабели, бобина и др.). При втората хипотеза обаче, когато стартера не завърта би могло да се окаже че проблема е в самия акумулатор. Много хора правят грешката да закупят акумулатор веднага щом установят че стартера не завърта. Има много други причини за подобен проблем. Някой от тях са проблеми контактния ключ за запалването, проблем и имобилайзър или аларма, проблеми с стартер, проблеми с алтернатор, проблеми с „отечка“ или консумация в покой или просто паднал акумулатор, който не е за смяна. Всичко до тук добре, но да предположим че щом се налага да четем този материал не сме майстори и всички тези неща не ни говорят нищо, просто колата не иска да запали. Съветваме в подобен случай да се обърнете към специалист, който може да даде адекватен съвет или да замери акумулатора и заряда на автомобили. Има няколко опции да закарате автомобила до сервиз. Да ви подадат ток с кабели, да ви бутнат да запалите, да вземете оборотен акумулатор и най-сигурният е пътна помощ. Може да изглежда неоправдано, но при всички положения е много по-евтино от цената на един акумулатор. Обикновено в рамките на София подобна услуга струва около 50лв. Всеки един от другите методи крие известни рискове. Ако колата ви е автоматик, категорично няма как да запалите с бутане. При някой по-нови автомобили подаването на ток с кабели може да доведе до проблеми по електрическата инсталация, както на автомобила на който се подава ток, така и на този който подава. В някой случаи при подаване на ток с кабели автомобила не може да запали, но при подмяната на акумулатора пали без проблем. Това може да се случи, когато автомобила от, който се подава ток е с по слаб акумулатор или, когато сечението на кабелите с които се подава ток не е достатъчно за да отдаде достатъчно ток. Ако все пак решите да пробвате да подавате ток внимавайте да не допрете черния и червения кабел, след като вече сте закачили другият край към акумулатора на някой от автомобилите! Имайте предвид че в сервизите на 6Plus, замерването на акумулатор е напълно безплатно. Важно е да се знае също че при замерване на акумулатора освен волтажа има значение и пусковия ток. За да може да бъде замерен той обаче мултицет няма да свърши работа, необходимо е да разполагате с товарна вилка или най-добре специализиран тестер за акумулатори.
Автомобила пали, но стартера върти мудно. Много хора в тази ситуация решават че акумулатора е към края си и дори да пали сега, вероятно ще ги предаде в най-неподходящият момент. Може и да са прави, но може и проблема да не в акумулатора. Вероятни причина за подобно ситуация биха могли да са: паднал заряд, породено от отечка, забравен консуматор, неработещ алтернатор или дълъг престой на автомобила без да се кара. В случай на разреден акумулатор, който не е загубил капацитета си, той би могъл да бъде зареден и да възвърне своите свойства. От друга страна може да имате проблем и със самия стартер и затова да върти мудно.
Свети индикация за акумулатор на таблото на автомобила. В тази ситуация нещата се припокриват с вече изброените други два случая. Единствената разлика е че при някой модели автомобили се появява светлинна индикация, докато при други такава отсъства.
За да обобщим цялата информация бихме казали следното. Ако сте на път да купите нов акумулатор, и не сте сигурни каква е причината стария да не работи, задължително преди това се отбийте до специализиран сервиз за да бъдат направени необходимите тестове.
Как да избера акумулатор?
Вече сме разисквали въпроса относно видовете акумулатори (link към другия текст за акумулатори.). При покупката на нов акумулатор бихме могли да дадем още няколко полезни съвета.
Марката на акумулатора
Има ли значение каква марка ще купя? Както в много други случаи така и при акумулаторите има бюджетни марки и премиум марки. Тук целта не е да рекламираме някоя конкретна марка, а да се опитаме да дадем наистина полезен съвет. На първо място всеки трябва да прецени бюджета с , който разполага и съответно да се насочи към висок или нисък клас. Ако парите не са фактор тогава би следвало да се насочите към по престижни марки. При по стар автомобил, който обикновено няма много странични консуматори някоя надеждна бюджетна марка би свършила чудесна работа. При нови автомобили от висок клас, натъпкани с всевъзможни екстри, не ви съветваме да експериментирате. Не само по отношение на марката, но и по отношение на типът акумулатор. Ако консултантите ви съветват да взимате AGM(усилен акумулатор) не се колебайте, защото после ще ви излезе по-скъпо. И все пак как да избера измежду хилядите марки. При високия ценови клас, обикновено разлика няма, всичките са достатъчно надеждни и използват най-добрите технологии и материали. По скоро относно изборът на марката съвета ни е да избирате измежду популярните марки. Има високо позиционирани марки акумулатори, които са слабо продаваеми у нас. Това води до застаряване на стоката. Да си купите чисто нов акумулатор, който е седял дълго време в магазина определено не е за препоръчване. Акумулатора е стока която старее и има конкретни изисквания за правилното съхранение. Купувайки някоя екзотична марка за нашия пазар рискувате да вземете нещо, което е висяло дълго време по рафтовете. При високия клас марки е лесно да определите, кои са най-масовите. Обикновено може да ги срещнете навсякъде, даже и в големите хипермаркети. При бюджетните марки е малко по-сложно, защото те са толко много и е трудно да отсеем, кои са масови и кои не. Има други критерии, по-които можем да познаем обаче. Обикновено магазините, които продават акумулатори наблягат на една бюджетна марка и една във високия клас. За да има разнообразие в предлаганите стоки имат други марки, които са слабо застъпени и поддържат по няколко бройки от тях. В такъв случай лесно ще се ориентирате по наличностите в магазина. Обикновено това, което се поддържа в големи количества е това което върви и възможността да е застояло е много по-малка.
Как да разбера дали акумулатора е стар (седял дълго време в магазина).
Има акумулатори, които имат топъл печат, но в повечето случаи той е комбинация от цифри, която трудно можем да разгадаем без да сме специалисти в тази област. Има изискване, което е по-лесно за съблюдаване и това е заряда. Прието е че заряда на нов акумулатор не трябва да пада под 12,56V. Тоест ако акумулатора на стелажа е под тази стойност то той определено е постоял там дълго време. Възможно е разбира се продавача да е зареждал периодично акумулаторите, които застояват за по-дълг период, но това определено е за препоръчване вместо да се монтира на автомобила акумулатор, който е стоял дълго и не е поддържан. Бихте могли да носите със себе си мултицет с помощта на, който да измерите заряда или просто да помолите консултантите те да замерят акумулатора преди да бъде монтиран. Обърнете внимание също на търговския вид на акумулатора, който купувате. Ако има окислени или избледнели етикети, то това също е сигнал че може да е стоял дълго в някой склад или магазин.
От къде да купя акумулатор?
Има три най-често срещани случая, като разбира се вероятно може да има и други алтернативи.
Онлайн магазин за акумулатори
Според нашето скромно мнение с риск да засегнем някой колеги, това е възможно най рисковото място от, което можете да се сдобиете с нов акумулатор. Защо ли? Ами нека да разгледаме възможните рискове. Купуваме акумулатор, който не сме видели предварително. В случай че той е бил застарял или с нарушен търговски вид лесно това може да бъде коригирано преди да бъде изпратена стоката, без да има как да забележим. Няма как да проверим предварително заряда на акумулатора. Налага се да извършим монтажа сами или да заплатим някъде за монтаж и заверка. В този случай обикновено вече сме поръчали акумулатора, а може да се окаже дори че проблема не в него. При евентуален гаранционен проблем става още по сложно. Трябва да демонтираме акумулатора и да го изпратим на продавача. Това обикновено отнема време и реално трябва да не използваме автомобила или да имаме резервен плам. Обикновено онлайн търговците не поемат транспорта при рекламация. Това са допълнителни разходи. Гаранционната карта е попълнена от външен сервиз и не е сигурно дали са спазени изискванията на продавача при заверката. Има риск рекламацията да не бъде уважена и в този случай, ако искаме да получим акумулатора си обратно се налага да платим още един път транспортните разходи за неговото връщане обратно. Някой колеги вероятно биха възразили, но в крайна сметка и в 6 Plus продаваме акумулатори онлайн и това си е самата истина. Този тип стока е специфична и крие много рискове при покупка по интернет.
Голяма търговска верига или хипермаркет
Тук определено рисковете са по-малко. Все пак ще огледаме стоката преди да я закупим, бихме могли да преценим търговския вид и дори да замерим заряда предварително. Все още обаче остават на лице някой неудобства. Обикновено веригите не се занимават с рекламации на акумулаторни батерии и работят с външен сервиз. Тогава любезно ни препращат някъде другаде и ангажимента им отпада. Монтажа и заверката е другия проблем. Трябва отново да се справяме сами или да търсим сервиз. Когато отидем за заверка и монтаж на акумулатор в сервиз, който продава акумулатори с акумулатор закупен от друго място е подобно на това да си купим прасе от някоя ферма и да отидем в някоя месарница, която продава прасета и да помолим да го разфасоват, срещу заплащане разбира се.
Специализиран сервиз - магазин за акумулатори
Когато става дума за специфичен продукт, какъвто са акумулаторите, най-добре да посетим специализиран сервиз. Има специализирани магазини, които само продават, но не монтират акумулаторите. Идеалният вариант е да закупите акумулатора от сервиз, който ще извърши монтажа и заверката на гаранцията. Добре е да проверите дали въпросният сервиз приема рекламациите или евентуално ще бъдете насочени, към друг сервиз при евентуален проблем. Най-добре е всичко да се случва на едно място, защото така се избягва възможността за прехвърлянето на отговорността. Повечето сервизи, които продават акумулатори извършват монтажа и заверката безплатно. Това ви спестявате допълнително пари и време. От друга страна, в специализираните магазини и сервизи за акумулатори биха могли да погледнат автомобила и на място да се подбере най-подходящият за вашият автомобил акумулатор. В случай че има допълнителни доработки по автомобила, за които дори не предполагате оглед на място може отново да ви спести пари, време и нерви.
Тази статия все още няма коментари